Snarkning

Snarkning

Snarkning kallas det ljud som uppstår av vibrationer från andningsorganens delar på grund av blockerade luftflöden mellan andetag under sömnen. I vissa fall kan ljudet vara mjukt men i de flesta fall är ljudet högt och obehagligt, både för den som snarkar och den som sover i samma rum. Alla djur som har lungor kan snarka, detta inkluderar både människor, hundar och katter.

Snarkning är vanligt, betydligt vanligare än man kan tro. Det är uppskattat att ungefär 10 % av alla män i åldrarna 30-40 år, och 20 % i åldrarna 50-60 år snarkar regelbundet. För kvinnor är denna siffra något lägre och uppskattas till 5 % mellan 30-40 år och 15 % i åldrarna 50-60 år.

Orsarker

När du sover slappnar muskler i hela kroppen av, likaså musklerna i svalgets väggar. Detta gör att svalget blir trängre och luftflödet under andning kan göra att vibrationer uppstår i de mjuka delarna av gommen. Dessa vibrationer skapar ett ljud som vi kallar för snarkljud och kan i extrema fall komma upp i 80 decibel som motsvarar ljudstyrkan hos t.ex. en ringande telefon, dammsugare eller en hårfön.

I vissa fall kan snarkning leda till korta upprepade andningsuppehåll, så kallad sömnapné.

Andra faktorer som kan förvärra snarkning eller orsaka snarkning inkluderar:

  • Stora halsmandlar

  • Övervikt

  • Alkohol och nikotin

  • Nästäppa

  • Astma och allergier

Behandling

Det finns flera olika sätt att behandla snarkning, både huskurer och med specialiserade produkter. Oavsett metod är det bra att ta reda på rotorsaken till snarkningen. Detta hjälper till att hitta den mest effektiva behandlingsmetoden.

Ryggläge

Det är väldigt vanligt att personer som sover på rygg snarkar mer då det uppstår ett tryck på luftvägarna i svalget. För att minimera din snarkning bör du undvika att sova i ryggläge och försöka istället sova på sidan eller mage. Det kan kännas obekvämt till en början men det går att öva fram och ge det lite tid. Ett gammalt huskursknep för att undvika att sova på rygg är att sy fast en tennisboll på ryggen av pyjamasen. Detta gör det extremt obekvämt att sova på rygg och kroppen försöker istället automatiskt hitta efter en annan sovposition. Det finns även färdiga produkter i form av kuddar som går att spänna fast som skall hjälpa till att undvika ryggläge.

Nästäppa

Nästäppa till följd av en förskylning kan förvärra din snarkning under den tiden du är förskyld. Här gäller det att ha tålamod och avvakta tills förskylningen avtar eller försvinner. Är snarkningen olidlig kan man temporärt använda receptfria nässprayer med koksaltlösning som gör slemmet mer rättrinnande och därmed även minskar nästäppan. Tänk dock på att inte använda nässpray i mer än 10 dagar i följd och följ anvisningarna på förpackningen.

Övervikt

Övervikt och fetma är vanliga orsaker till snarkning där luftvägarna blockeras. Oftast kan överviktiga personer drastiskt minska sin snarkning genom att bara gå ner några få kilo. Prova att börja motionera men gör det i din egen takt. Det är inte bra att överanstränga sig direkt och att ta ut kroppen helt. Det kan få motsatt effekt och kan leda till att du tappar lust och motivation att fortsätta. Börja med att gå ett varv runt huset eller kvarteret och öka distansen när du orkar mer.

Alkohol

Alkohol har en avslappnande effekt på muskler och kroppen och det kan blockera luftvägarna. Även personer som normalt inte snarkar kan börja snarka efter alkoholintag. Undvik alkoholförtäring innan sovdags och undvik alkohol i stora mängder.

Vid svårare snarkning bör man uppsöka en vårdcentral eller läkare för vidare analys.

Bild av Graur Codrin, freedigitalphotos.net